2019 lapkričio 15 d., penktadienis
 
Žiūrėkite naujausią laidą BTV tinklapyje
Laida rodoma
BTV
Šeštadieniais
8:45
 
 

Straipsniai

Vasarą – jokių dietų!
Mes jau seniai pamiršome, kad iš graikų kalbos kilęs žodis „dieta“ reiškia „gyvenimo būdą, mitybos režimą“, ir griebiamės įvairiausių kūno „marinimo“ būdų. Ypač dietoms „neatsparios“ moterys. Daugelis jų linkusios išbandyti visas įmanomas liekninimosi priemones, kad bent šiek tiek būtų panašios į tas lieknuoles, valiūkiškai besišypsančias žurnalų viršeliuose. Deja, badavimo išgąsdintas organizmas pradeda kaupti atsargas... ir svoris vėl padidėja. Tad ką siūlo specialistai? Apie tai kalbamės su Kauno Šančių poliklinikos Rokų ambulatorijos gydytoja Virginija Petrauskiene.

„Iloną galima drąsiai pavadinti dietų maniake. Jos dietų sąraše nerasite nė vieno būdo, kurio ji neišbandė mėgindama atsikratyti nereikalingų kilogramų. Pirmiausia moteris pasirinko kelias dienas trunkančią dietą, kurios pagrindas – maisto ribojimas. Ilona džiaugėsi mažyte pergale ir eksperimentavo toliau. Ji įveikė dviejų savaičių lieknėjimo kursą, jai pavyko atsikratyti kelių kilogramų. Po to moteris tarsi užmigo ant laurų. „Pamaniau, jeigu taip lengvai sekasi, galima šiek tiek atsipalaiduoti, o vėliau ir vėl „lieknintis“, – sakė Ilona. Deja, atsipalaidavimas truko ilgiau nei dieta, grįžo prarasti ir užaugo nauji kilogramai. Supratusi, kad maistas yra jos priešas, Ilona ėmė gerti liekninamąsias arbatas. „Draugės patarė sportuoti, tačiau tam aš neturėjau nei noro, nei jėgų, – karčia patirtimi dalijosi moteris. – Beje, prarastas svoris grįždavo riebalų pavidalu. Kaskart atrodžiau vis labiau išsipūtusi“. Vėliau Ilona valgė tik baltymus, dar po kurio laiko – tik daržoves, vėliau gėrė laisvinamuosius ir šlapimo varomuosius vaistus. Kažkas patarė valgyti tik vienos rūšies maistą, tad ji susigalvojo pyragėlių dietą ir maitinosi vien tik angliavandeniais. Ilonos eksperimentai baigėsi gydytojo kabinete. Jau kelis mėnesius ji laikosi gydytojo nurodymų ir jaučiasi visai puikiai. „Susitvarkė mano skonio receptoriai, jaučiu energijos antplūdį, atsirado noras sportuoti“, – džiaugiasi moteris.

Ar daug moterų, išbandžiusios drastiškiausius liekninimosi metodus, kreipiasi pagalbos į medikus?

Maždaug apie 80 proc. moterų yra išbandžiusios vienokią ar kitokią dietą. Žinoma, dažniausiai dietų griebiasi jaunos moterys (ir labai dažnai be reikalo – jų svoris normalus). Vyresnio amžiaus moterys nuosaikesnės, bet joms neretai tenka sureguliuoti svorį dėl sveikatos negalavimų (pavyzdžiui, jas vargina padidėjęs kraujospūdis, cukrinis diabetas, metabolinis sindromas).
 
Bet paradoksas. Po dietos sugrįžus prie įprasto gyvenimo būdo, svoris ne tik „sugrįžta“, bet net padidėja. Kodėl taip nutinka?

Nėra čia jokių stebuklų, viskas pagrįsta fiziologiškai. Gaudamas mažiau maisto, aišku, ir energijos, organizmas patiria šoką. Tai savotiškas perspėjimas apie gresiantį badavimą. Organizmas tiesiog stengiasi kaupti tai, ką gavo, nes nežino, kada vėl gaus maisto. Pirmąsias dietos dienas svoris, aišku krenta. Tačiau vos pabaigus dietą ir pradėjus maitintis įprastai, kiekvieną kaloriją kūnas atideda į atsargas, tarsi ruoštųsi galimam badavimo epizodui. Todėl labai greitai sugrįžta ne tik prarastas svoris, bet „užauga“ ir nauji kilogramai.

Kita vertus, reikėtų atsiminti, kad sulaukus 30 metų pradeda lėtėti medžiagų apykaita. Tačiau mes kaip valgėme anksčiau taip ir valgome, tai yra nekeičiame mitybos įpročių ir gauname tiek pat kalorijų. Bet mūsų kūnui jų tiek jau nereikia, nes jis pradeda senti, jam nereikia ir tiek energijos kaip anksčiau, kai augome ir brendome. Taigi visas atliekamas nesunaudotas kalorijas organizmas kaupia riebalų pavidalu – neišvengiamai didėja ir svoris.

Kokia Jūsų nuomonė apie vadinamąsias monodietas, kai valgoma tik angliavandeniai ar baltymai?

Vienos rūšies maistas neturi visų reikalingų vitaminų, mineralų, aminorūgščių, todėl po tokios dietos organizmas reikalauja kompensuoti trūkstamą reikalingų medžiagų kiekį – taigi valgoma to, ko trūko, suvartojama daugiau, negu reikėtų. Nieko gero nežada ir bandymai atsikratyti svorio vartojant vidurių laisvinamųjų preparatų ar diuretikų (skysčių varomųjų preparatų). Viskas labai papras-ta: jeigu organizmas funkcionuoja normaliai, tai ir tuštinamės ar šlapinamės tik tada, kai to reikia fiziologiškai. Bet koks šio fiziologinio veiksmo skatinimas (be abejo, jūs visada turite teisę rinktis!) išbalansuoja visą žmogaus organizmą. Gal tuo metu keletas kilogramų ir „nukrenta“, bet ar vėliau jie neturės įtakos sveikatai?

Ką patartumėte toms moterims, kurios vis tiek trokšta sulieknėti?

Jeigu nusprendėte laikytis vienokios ar kitokios dietos, norite sulieknėti, turite neignoruoti virškinimo sistemos grandžių, kurios yra labai svarbios. Pirmoji grandis – pats valgymas, t. y. reikia žinoti, ką valgai ir kiek suvalgai. Antroji grandis – maisto pasisavinimas (rezorbcija), ar tikrai organizmas pasisavina tai, ką suvalgome. Be to, vasarą visai nereikia marinti savęs dietomis. Tiesiog reikėtų valgyti kuo daugiau mūsų krašte užaugintų daržovių, vaisių ir uogų, atsisakyti riebių kepsnių, neberti į maistą be saiko druskos ir prieskonių mišinių (daugelio jų sudėtyje gausu druskos) ir, žinoma, neužmiršti fizinio aktyvumo. Juk kuo daugiau judame, tuo daugiau kalorijų sudeginame. Taigi vasara – puikus metas lieknėti be jokių dietų.

Na, o jeigu papildomų kilogramų turite išties per daug, jau nepakanka subalansuotos mitybos, neužtenka skaičiuoti kalorijas ar didinti fizinį aktyvumą, sportuoti. Vertėtų pavartoti ir maisto papildų, kurie gali paskatinti medžiagų apykaitą. Vienas iš tokių preparatų – „Talija S“. Jo sudėtyje yra net 8 augalų ekstraktų ir kitų biologiškai aktyvių medžiagų, kurios slopina alkio signalą, taigi mažina apetitą, potraukį saldumynams ir palaiko normalią medžiagų apykaitą.

„Sveikatos ABC“ žurnalas Nr. 7, 2011 07 15 - 07 29
 
 
© UAB Sveikatos ABC   Reklama
Dizaino sprendimas: Deform
Techninis sprendimas: PGS
“Sveikatos ABC”
Redakcijos adresas:
Inovacijų g. 4, LEZ, Kauno raj.
Tel. (8 37) 328008
Faks. (8 37) 338487
redaktore@sveikatosabc.lt